آرنیکا سیستم ویرا البرز

FCP چیست؟ + روش های بهینه سازی

بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که FCP چیست؟ FCP معیاری است که شما در ابزارهای آنالیز تست سرعت با آن سر و کار دارید. البته ابزارهای تست سرعت معیارهای مختلف دیگری را نیز به شما نشان می‌دهند. First Contentful Paint (FCP) یک معیار عملکرد است که سرعت بازدیدکنندگانی که می‌توانند محتوای واقعی (متن، تصاویر، ویدیو و غیره) را در صفحه شما مشاهده کند را نشان می‌دهد. FCP صفحه شما به کل زمان صرف شده از ابتدای بارگذاری صفحه شما تا زمانی است که هر محتوا بر روی صفحه نمایش داده می‌شود می‌گویند. زمان FCP پایین به یک تجربه کاربری مثبت کمک می‌کند، زیرا بازدیدکنندگان شما احساس می‌کنند که اگر محتوا زودتر تحویل داده شود، صفحه سریع بارگذاری می‌شود.

فهرست مطالب

FCP چیست ؟

FCP یا First Contentful Paint به معنای “نقاشی اولین محتوا” است. این معیار عملکرد وب سایت‌ها است که نشان می‌دهد چقدر زمان طول می‌کشد تا محتوای اولین مشاهده‌شده در یک صفحه وب برای کاربران بارگذاری شود. به عبارت دیگر، زمانی که کاربران برای اولین بار چیزی را در وبسایت می‌بینند، زمان FCP نامیده می‌شود.

FCP به تجربه کاربری اهمیت زیادی می‌دهد، زیرا زمانی که یک صفحه وب برای کاربران بسیار کند بارگذاری می‌شود، ممکن است اوضاع کاربران را آزار دهد و به ترک صفحه وب منجر شود. بنابراین، افزایش سرعت FCP بهبود تجربه کاربری وبسایت شما را تضمین می‌کند.

معمولاً برای بهبود FCP، باید تصاویر و محتوای وب‌سایت خود را بهینه کنید و از فشرده‌سازی تصاویر و بهینه‌سازی کدهای جاوا اسکریپت و CSS استفاده کنید. همچنین بهینه‌سازی سرور و افزایش سرعت بارگذاری منابع همچنین می‌تواند به بهبود FCP کمک کند.

FCP

First Contentful Paint چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

First Contentful Paint (FCP) زمانی را اندازه می‌گیرد که مرورگر صفحه وب شما را باز می‌کند تا زمانی که اولین محتوایی که به چشم می‌آید (معمولاً متن، تصویر یا عناصر دیگر) را نمایش دهد. به عبارت دیگر، FCP نقطه‌ای است که کاربران می‌بینند که صفحه شما در حال بارگذاری است و محتوا ظاهر می‌شود.

FCP اندازه‌گیری می‌کند که مرورگر چه مدت زمانی را برای ارائه این محتوا به کاربران صرف می‌کند. این محتوا ممکن است تصاویر، متن، ویدیوها، تگ‌های <canvas> و SVG و هر عنصر دیگری باشد که در محتوای DOM صفحه وجود دارد.

FCP به تجربه کاربری اهمیت زیادی می‌دهد، زیرا زمانی که محتوا به کاربران نمایش داده می‌شود، تأثیر مستقیمی بر تجربه آنها دارد. زمان FCP کوتاه‌تر به معنای سرعت بارگذاری صفحه و تجربه بهتری برای کاربران است.

روش های کاهش FCP

برای کاهش FCP (First Contentful Paint) و بهبود سرعت بارگذاری صفحه وب خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. کاهش دادن زمان پاسخگویی سرور (TTFB):
– از هاستینگ پر سرعت و معتبر استفاده کنید.
– از سیستم‌های caching برای ذخیره‌سازی موقت صفحات استفاده کنید.
– از CDN (شبکه توزیع محتوا) برای کاهش فاصله فیزیکی بین سرور و کاربران استفاده کنید.

2. حذف عوامل اصلی Render Blocking:
– شناسایی و بهینه‌سازی کدهای CSS و جاوا اسکریپت‌های موثر در Render Blocking.
– افزایش فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت به شکل آسنکرونوس یا به کمک ویژگی defer برای به تعویق انداختن اجرای آن‌ها.

3. Inline کردن CSS‌های مهم:
– حذف خطوط و فضاهای خالی زیاد در کدهای CSS و تک خطی کردن آن‌ها.
– Inline کردن CSS‌های مورد نیاز مستقیماً در صفحه HTML.

4. بهینه‌سازی کدهای جاوا اسکریپت:
– حذف کدهای جاوا اسکریپت غیرضروری.
– Inline کردن جاوا اسکریپت‌های ضروری یا بهینه‌سازی آن‌ها.

5. عدم استفاده از Lazy Load:
– اگر افزونه‌های Lazy Load برای تصاویر سایت شما استفاده می‌شوند و تاثیر منفی بر روی FCP دارند، می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید یا از افزونه‌هایی استفاده کنید که این قابلیت را بهبود داده‌اند.

با انجام این اقدامات، می‌توانید زمان FCP را بهبود ببخشید و تجربه کاربران را بهبود دهید. به یاد داشته باشید که تست و اندازه‌گیری عملکرد سایت خود را با ابزارهای آنالیز سرعت وب انجام داده و به بهبود‌های لازم در وب‌سایت‌تان بپردازید.

چطور FCP را اندازه گیری کنیم ؟

برای اندازه‌گیری مدت زمان First Contentful Paint (FCP)، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند GTmetrix، PageSpeed Insights، یا Pingdom استفاده کنید. این ابزارها به شما امکان می‌دهند تا عملکرد و سرعت بارگذاری صفحه وب خود را بررسی کنید. در ادامه، مراحل اندازه‌گیری مدت زمان FCP با استفاده از GTmetrix را توضیح می‌دهیم:

1. وارد سایت GTmetrix شوید (https://gtmetrix.com/).

2. آدرس وب‌سایتی که می‌خواهید مدت زمان FCP آن را اندازه‌گیری کنید، در قسمت “Enter URL to Test” وارد کنید.

3. پس از وارد کردن آدرس، بر روی دکمه “Test your site” کلیک کنید.

4. GTmetrix شروع به تجزیه و تحلیل صفحه وب می‌کند و پس از پایان آن، نتایج به شما نمایش داده می‌شود.

5. در تب “Summary” می‌توانید مدت زمان FCP را در بخش “First Contentful Paint” مشاهده کنید. این مقدار به صورت ثانیه نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال، اگر مدت زمان FCP برابر با 1.7 ثانیه باشد، این به معنای این است که صفحه وب شما پس از 1.7 ثانیه از زمان بارگذاری، محتوای اولیه را نمایش می‌دهد.

با این اطلاعات، می‌توانید عملکرد صفحه وب خود را از نظر مدت زمان FCP ارزیابی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنید تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید و به بهبود سئو و سرعت بارگذاری صفحه کمک کنید.

بهترین عدد FCP

برای اینکه سایت شما توسط گوگل به عنوان یک سایت پر سرعت تشخیص داده شود، مهم‌ترین معیار گوگل که به عنوان “First Contentful Paint” یا FCP شناخته می‌شود، باید حداکثر 1 ثانیه باشد. اگر این معیار بین 1 تا 3 ثانیه باشد، سایت شما به عنوان یک سایت با عملکرد متوسط شناخته می‌شود. اما اگر این زمان بیشتر از 3 ثانیه باشد، سایت شما ممکن است توسط گوگل به عنوان یک سایت کند تشخیص داده شده و این می‌تواند به شکلی منفی بر ترتیب نمایه‌گذاری و مکان‌یابی سایت شما تأثیر بگذارد.

بنابراین، بهترین عدد FCP برای سایت شما نهایتاً 1 ثانیه است تا سرعت بارگذاری صفحه را به حداکثر برسانید و در نتیجه تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید. این عملکرد به بهبود سئو و رتبه‌بندی سایت شما در موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند.

fcp

پست های مشابه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *